Gepatenteerde techniek om razendsnel bouten te verwijderen

Esmaly werken heeft door de jaren heen ervaring opgebouwd met het verwijderen van bouten uit scheepsmotoren, groot materieel en andere apparatuur. Vaak is het zo dat een bout die vastgeraakt is, niet eenvoudig uitgeboord kan worden. Hierbij wordt namelijk de bout verder beschadigd (waardoor hij nog vaster komt te zitten), of de boor zelf blijft bijvoorbeeld vastzitten in de bout. Erg vervelend, omdat er vaak tijdsdruk aanwezig is om het materieel logistiek in te zetten.

Afbeelding verwijderd.

Onze techniek maakt geen gebruik van boren of andere technieken die conventioneel zijn. Wij zetten door ons zelf ontwikkelde apparatuur in om de kern van de bout te doen smelten, en wel in een vierkant gat. Hierbij krimpt de bout ook nog vaak naar binnen toe, waardoor verwijderen dubbel zo eenvoudig wordt (vanwege grip op het vierkante gat en krimping van de kern).

Onze techniek kan ingezet worden op kleine en grote bouten. Ook de hardheid is voor ons geen enkel probleem (getest tot een hardheid van 12.9). Globaal gaan wij als volgt te werk:

  • In de slingerkop word een holle koperen elektrode ingespannen. Deze heeft een kleinere diameter dan de afgebroken bout of werktuig.
  • Wij eroderen een gat in de bout. De elektrode komt niet in aanraking met de kern van de boring, maar haalt wel voldoende materiaal weg. De schroefdraad blijft onbeschadigd. Vervolgens kan de bout uitgedraaid worden.
  • De slingerkop kan in uw boormachine of draaibank geplaatst worden. Is dit niet mogelijk in verband met te groot werkstuk, dan hebben we een magneetvoet tot onze beschikking om de werkzaamheden te verrichten.